Alla inlägg under augusti 2012

Av Cina - 27 augusti 2012 21:25

så gör jag ett försök ikväll igen, men jag orkar bara inte försöka göra om gårdagens skrivande där jag försökte minnas dagarna sen förra bloggandet o återge....nä det låter jag bli. De dagarna som förflutit blir helt enkelt bara "dagarna jag minns".


Förutom att jag jobbat oxå denna måndag har jag tillbringat några timmar nere på klubben, och det fanns egentligen inte i min plan utan det skulle bara bli typ en liten stund....men så träffar jag ju alla dessa goa glada människor o det blir så svårt att bara åka hem igen   .


Förutom gos med Fajta, och trevlig pratstund avhandlades flaggstänger....prispall....och så kaninerna och deras hålor. Det sistnämnda är ju rent ut sagt en styggelse vi får leva med och har levt med i många år, men vi har yallafall kollat o konstaterat att jordhögen finns där under lite självsådda diverse "plantor" och så vet vi att kommunen har gett besked på att de kommer att lämna mer "material" för oss att fylla igen hålorna med   . Planer smiddes på en större insats innefattandes "skallgång" för att hitta hålorna, bil med släp som följer efter och handkraft som fyller hålor....ja alla hugade SBKare kommer att få ett upprop att deltaga i detta. Anslag lär komma på en o annan vägg nära oss alla   Vi har dessutom koll på att ett antal spadar finns att tillgå och ja...det kommer mera....


Yalla o jag tog oss ett litet pass ute på planen innan solljuset helt hade försvunnit - fritt följ, lite fs o så vår alldeles nya projekt, STÅ, för det finns en liten tanke att vi kanske eventuellt ska ta oss en liten tur yallafall lydnadsklass 1 o så får vi se hur det kan komma att eventuellt gå...  nångång....


Nu är vi båda rätt trötta o nöjda med kvällen o ska snart se till att knoppa. Imorgon ligger en ordentlig promenix i planen för att sen ta tag i lite räkningar (lönen kommer på kontot imorgon, tjohooo) och så ska jag minsann förbereda mig inför mitt månadssamtal med chefen     Sen kan jag ju bara inte låta bli att kolla på Playa del Sol   .


 


  



Av Cina - 21 augusti 2012 21:31

Känner mig med mina mått mätt lite wild'n'crazy just nu     o det bara för att jag vågade trycka på knappen, "boka och betala". Ja inte bara för det egentligen utan oxå för att jag bara bestämde att jo det är okej o sticka iväg själv, i slutet av januari och förhoppningsvis njuta lite ljumma vindar o goa drinkar o så     . Mer detaljerad än såhär ska jag verkligen försöka låta bli att det blir av olika randiga o rutiga skäl   .


Men alltså - tjohooo - ett steg på vägen....


 


Idag har ju annars utvecklat sig vädermässigt till en någon mer normal dag, och nu har min bostad dessutom oxå kommit ner i lite mer normal sommartemperatur. Fläkten är fortfarande igång bara för att friska till det lite extra.


Igår åkte jag ner till klubben en sväng men inte för att träna utan för att ha ett litet möte....det gick minsann inte att träna i hettan, och då mest med tanke på Yalla. Hon fick istället gympa lite ihop med Benzon och Caitlin en sväng och verkade mer än nöjd med det när vi for hemåt.


Föräldrarna mina är nu hemkomna efter en veckorunda med husvagnen där de bland annat stannade till ett par dagar för att fira sin 50-åriga bröllopsdag.


Nä nu ska jag tjoa lite till här hemma - o kolla bekräftelsen på min beställning (funderar på om jag ska printa den o ha den under huvudkudden).


  



Av Cina - 19 augusti 2012 21:18

Tror inte det är många som frusit denna helgen   då den efterlängtade värmen kommit med rejäl kraft. Ett tag idag var det 33 grader ute....o 28 grader inne i min lägenhet, gaaanska varmt.

Nu snart är det dags att försöka sova, och jag är glad över min fläckt som innan under sommaren stått mest overksam och t o m någon gång åkt in i förrådet igen.


Yalla har fått lite aktivitet i ganska lagom mängd i hettan. I lördags en liten mysig stund på eftermiddagen på klubben där vi körde lite framåtsändande - vi har nog börjat hitta tillbaka där   - och hon gick ut fint från mig. Snabbt letade vi oss sen in i skuggan för o öva lite kryp och skall. Krypet känns bra fortfarande, får passa mig så hon inte far upp som en guttaperkaboll när vi är klara! Skallet i värmen blev oxå fint...hon hade tydligen inte energi att skälla innan kommando i lördags, eller nä såklart - jag var fokuserad och därför höll hon tyst   tills det var dags.



Idag ville jag passa på att spåra på stubbåker och Mariana hängde på med Vera o Dakky.


Yalla tog upptaget fint och spårade sen utan större problem. Härligt att märka att hon har näsan "på" hela tiden och inte s a s räknar med t ex "ingen apport nära vinkel" eller annat spännande - hon är fokuserad i hela spåret! Visst hon brukar vara "på" i skogen oxå, men det blir ju lätt att yallafall jag tänker att det skulle strula mer just på torr åkermark.


Mariana o Dakky spårade ute på en gräsäng och det såg riktigt fint ut. Dakky var riktigt duktig! Likaså Vera som fick ärva Yallas spår ute på stubbåkern.


En riktigt härlig förmiddag alltså   


Nä förlåt jag är för trött i skallen av värmen...det får räcka såhär.


 

Yalla som vara var tvungen o kolla ner i en stor håla strax intill spåret...ganska säkert harar som hade grävt sig en grop ....

  


  





Av Cina - 16 augusti 2012 21:31

Idag har jag kämpat med en envis huvudvärk som strålar ner i nacke o axlar   . Spänningar? helt klart är det så och jag börjar ana, nej jag vet egentligen vad det beror på men har ännu inte hittat en lösning på det hela. Det som står rätt klart för mig är att det hänger ihop med min arbetssitiation.....men lön i någon form måste ju håvas in.....


Bara att kämpa vidare - mot nya mål.


Värken har jag tyvärr inte lyckats bota under kvällen så förutom att handla hem har jag bara tagit det lugnt, gått runda med Yalla o busat lite med henne. Skönt med en sån livskamrat som henne, alltid glad och pigg   


Tack o lov är det snart helg, läge för avkoppling till 100% och helt säkert både mysig träning och vila kommer att stå på schemat.


 



  



Av Cina - 16 augusti 2012 06:44

Gårdagens arbetstimmar förflöt ganska lugnt förutom att min kollega och "wingmate" var sjuk. Tack o lov är vi just nu rätt bra framme så det var inga stora ansträngningar som behövdes för mig att klara dagen.


Hemma i vanlig tid och så tog jag mig en liten, liten powernap innan det var klubbtajm o jag försökte fundera ut en plan för träningen.


Väl när jag o Yalla skulle öva lite så kom så utmaningen och det handlade mest om mig själv. Min känsla o mitt humör tillät jag tilta något o det räcker att uttrycka det så.



Så tyvärr var min sinnesstämning inte den bästa och jag gjorde det dumma valet att låta "tilten" ligga i vägen för en fokuserad träning med Yalla   . Nu blev ju inte allt pannkaka för det eftersom Gosia o Petra höll "koll" på mig   och såg till att få mig att vara i stunden, yallafall.



Idag tror jag det blir lite FS-övande hemmavid - o jag har min uppgift klar för mig, att åter komma ihåg att vara i stunden.


  

Av Cina - 14 augusti 2012 21:21

Så var det snart dags att träffa John Blund igen, ännu en dag att lägga till handlingarna   .


Arbetsdagen förflöt oxå väl idag, fick gjort en hel del och kunde nöjd titta i tomma "inbackar" vid hemgång. Jag hann t o m ringa Telenor som ännu en månad "glömt" en lite rabatt a kr 250 och ännu en gång skyllde på tekniska fel....jo tjena, jag undrar jag om det inte är en strategi att liksom tappa bort en rabatt.....det gäller minsann i e-fakturornas tid att ändå kolla igenom just fakturan.


Hemma i normal tid vid 17 o så vanliga rundan med Yalla, och planen var egentligen att ta det lite piano ikväll o bara slappa. Men så började jag ju läsa i Brukshunden om hur gå vidare i spårträningen och såklart kom inspirationen farande.

Det som talade mycket till mig var tankar kring att utmana hunden, för att just utveckla och samtidigt bibehålla spårintresset och nogrannheten. Jag fick mycket tankar kring hur det lätt bara blir som vanligt...


Så medan mitt Te rann ner gick jag ut - utrustad med tre vanliga apporter som säkert formligen "dröp" av vår egna vittring o så fem "skogspinnar" ur högen jag förvarat ute på altanen sen jag plockade dem. Trampade ett spår där apporterna (när jag kom på mig själv) placerades mindre SBK-igt, dvs ett par ganska nära efter varandra för att Yallas nos skulle vara påkopplad direkt, någon apport nära vinkel o så.


O helt i enlighet med det jag läst och det jag egentligen oxå lärt mig gick jag senare ut med Yalla och hade en plan "om det inte fungerar, om hon får tapp...tappar intresse".


Upptaget - där behövde jag samla in henne igen, ta några steg närmare o så kom hon iväg. Det är en viss skillnad att spåra på stubbåker, skördat igår, där daggen som smått börjat komma lyfte doften av "åker" så t o m mitt outvecklade luktorgan kände "halm".


De gånger hon fick lite svårt i spåret sen, där provade jag att bara tyst backa bakåt de få gånger hon inte direkt löste det, men hon hade inte stora problem och hon behöver inte "lära sig" att gå tillbaka i spåret för att hitta tillbaka till där hon varit säker, den tekniken har hon   liksom redan. Inte gjorde det någon skillnad med apporterna heller om de var vanliga eller skogs, ingen skillnad på de som var fulla med min vittring o de som var tämligen orörda   .


Det jag yallafall tar med mig är att det är kul o ha tänkt till lite mer kring vad det är jag vill med vår spårträning och inte bara trampa som jag brukar....


 

bild från Karup förra året i mars.

Nu är både jag o Yalla slut i rutan   

Av Cina - 13 augusti 2012 21:15

Ord räcker inte till för att beskriva kvällen   . Ljuvlig temperatur, mer än vacker solnedgång och därtill lägger vi en Yalla o en Cina som haft en skön och "nyttig" kvällspromenix i dryga timmen. Dagen som varit dessförinnan har flutit på, blandat med lite tankar o drömmar om "vad göra med lottvinsten" och en plan börjar ta form  . Nu ska jag bara spara lite oxå så....


 



Det är för mig en så skön känsla att känna kontakten som jag o Yalla idag har i friaföljet, för jag minns minsann hur det var med hunden som kunde själv o mer eller mindre boxerade runt mig   . Vi körde lite "häng med nu Yalla" efter en rask promenad ut och förbi där bonden höll på att skörda kornet.


Efter en liten stunds övande och boll-lek fortsatte vi promenera o så var det dags för en ny station, krypstationen. Fint ner, och en bra start där det framförallt handlade om att jag inte startar för segt o smygande. O hon kryper så fint o koncentrerat   - o så avslutet, iiiiinte skuttehopp upp nej nej.


Lite promenix till o så var det dags för lite ljudgivning på lagom avstånd från bebyggelse dvs där vi iiinte kunde störa någon alls. Först ett par belöningar av "tyssssstnad" och så dags för "skall" med bara ett enda hjälp med in för att hon skulle rätta till positionen, medan hon skällde   .


Promenerade vidare och så blev det en platsliggning med trafik bakom ryggen på henne, dvs alldeles nära påfarten till Yttre Ringen (linan på för att undvika harjakt ut på vägen).


Så var vi klara med stationerna på denna promenaden och bara njöt av resten av promenaden.


 

sötaste lilla Yalla i kvällssolen


 

en underbar vy som alltid tar andan ur mig.


  






Av Cina - 12 augusti 2012 19:07

Så är det då snart måndag igen   - tiden flyger verkligen iväg.


Träningsmässigt har vi fått gjort en del,

I onsdags kommendering i frittfölj med fokus på att "Cina gör" - dvs med full fokus utan att fundera eller smyggå så att säga. Yalla följer med fint t o m med bra position i de korta språngmarscherna   . Krypet sen och här börjar vi oxå få till det fint när jag oxå här har slutat "smyga" - Skallet sen och hon skäller bara så fint, jämt och "bestämt" och numera har vi hittat rätt för att hon ska hålla lallan i backen o till o med vara kvar i position.


Framåtsändandet har vi kört lite "hemmavid" så som vi en gång började o nu i veckan verkade vi ha hittat tillbaka till farten och glädjen ut igen från mig   .



 


Det största annars i veckan var att jag fick ett brev som först fick en ganska avmätt reaktion från mig. Postkodlotteriet skickade ett sånt där brev som jag fick i jultid, två champagneglas på kuvertet o "grattis till vinsten". Då i jultid var det gratulation för hela 150 kronor så....jag lade det åt sidan o gick en runda med Yalla först.


Men men....hemma igen så öppnade jag och såg först att de såklart gärna ville att jag skulle förse mig med fler lotter...o så läste jag "Grattis Carina du har vunnit 5.000 kronor" o så igen....jo det stod samma sak. TJOHOOOOOOO!!!!! Jag har vunnit!!! Inte en miljon, inte en ny bil men femtusenpengar! En perfekt grundplåt för att hitta på nåt skoj när år 2013 blivit ett par veckor gammalt     , o sorry vänner det blir inte till en fest utan jag har siktet inställt på en liten resa någonstans   . Vart....iiiingen aning just nu, men nu kan jag yallafall börja gå från dröm till lite planering.


Känns ju lite smålustigt med en pengavinst...i månaden efter semestern där kassan redan är rätt så skral, o tur är det kanske då att slantarna inte sattes in direkt på kontot utan dröjer några veckor...så hinner jag komma närmare lönen o bränner inte min lilla reskassa.


För att då avsluta en ganska kort ikappbloggning,

helgen har varit kul, skön och bra. Började med en fredag ihop med goa vänner där vi kollade semifinalen i OS-handbollen, åt god mat och drack gott. Sen drog vi ner en sväng på stan o ja klockan hann bli 3 innan John Blund o jag släckte för natten. Lördagen, igår, blev en något lugnare historia för nog kände jag av fredagens svirande. Höjdpunkten här blev att jag hittade ett mystiskt försvunnet presentkort på Plantagen som jag hade lagt på ett sånt däringa bra ställe.....o helt plötsligt låg presentkortet framför ögonen på mig igen   . (förra helgen spenderade jag någon timme på lördagen åt att leta efter detta presentkort o det däringa "bra stället att lägga det på")


Dagen idag har ägnats åt spår och upplet i glada vänners sällskap på ganska ny mark. Yalla och jag var återigen duktiga och for hemåt lagom till finalmatchen i OS-handbollen.


Nu håller vi kväll, tar en promenix i den ljuvliga augustisommaren och njuter av att drömma om en resa någonstans i januari till......?  


  












Ovido - Quiz & Flashcards