Alla inlägg under oktober 2010

Av Cina - 28 oktober 2010 08:38

Måste klappa mig själv på axlarna nu   . Idag är det hela 43 dagar sedan jag fimpade och jag planerar att fortsätta låta bli de där ciggen   .


Alla har vi hört om 3 dagar, 3 veckor och 3 månader osv osv…att det är då det ska vara som värst  . Kan säga att det är högst individuellt som allt annat i livet. Jag har haft en riktigt attans jobbig abstinensperiod nu, jo jag tuggar nikotintuggummi men det där stillar ju bara giftbegäret   . Kvar har jag att jobba med de där stunderna när ciggen egentligen röktes av andra anledningar.


Men peppande kollegor, vänner och f d rökare hjälper – o så min egen vilja såklart   .



Igår var vi rätt få på klubben, rätt förståeligt. Trist väder o så var det ju mötet mellan MFF och Häcken…Lotta o jag bestämde oss i alla fall för en liten träff o övade lite men hann också sitta i stugan o tugga på godiset som Lotta hade med sig. Gott gott, tack för det o tack för kommenderingen   .


Hemma igen strax efter nio öppnade jag datorn o fann ett mail om att det inte blir något bruksprov i spår den 14 november i alla fall…  


En god dag önskas er alla   


Var vänlig, för varje människa du möter utkämpar sin egen strid   

Av Cina - 27 oktober 2010 08:54

Har ju länge insett att jag behöver utmana mig själv    för att höja mitt självförtroende när det gäller platsliggningen för att nämna ett exempel.


När jag då och då varit nere t ex på torsdagarna o torsdagsgruppen skullat lägga plats ja då har jag liksom fegat ur…  dumt dumt med tanke på att jag varit störst del i vårt problem. Men det är ju det här också med att jag mer tänkt i termerna att om det strular för oss så stör vi de andra – bättre att tänka att övning ger färdighet och att de andra hundarna med förare så att säga blir stärkta i sin platsliggning också om det betyder att jag lugnt o bestämt behöver lägga om Yalla.


Så igår när jag bestämt mig att, istället för att följa vanliga rutinen, åka ner på klubben och ta rundan där för att sen få till lite övande så tog jag tag i mig själv   . När Therese parkerat o klivit ur bilen frågade jag direkt om de skulle lägga plats, jomenvisst kl 19 prick prick!! Kanon då hänger jag gärna på där.


Klockan var ju inte så mycket så jag o Yalla passade på att öva lite annat innan. Ömsom vin, ömsom vatten men mest vin och det är lätt att säga eftersom planen var ganska öde   . Prick prick kl 19 började vi sedan med att Yalla fick ligga plats medan lydnadsklass-hundarna satt…tillbaka och börja om igen, platsliggning för ett helt gäng och Yalla låg också dessa minuter  . Bra bra i motljus (uppe vid strålkastarna) vilket betyder att hon inte riktigt såg mig o se med obekanta hundar vid varje sida, bra bra   .


  


Annars har det väl mest varit same, same i mitt liv…Volvon har fått nya vinterskor runtenom, inte billigt men väldigt nödvändigt eftersom de gamla såklart gjort sina mil, tack o lov är det ingen panik att byta till nya däck till våren utan sommarsulorna duger några mil till.


det var det om detta - onsdag idag o idag blir det klubben igen   

Av Cina - 22 oktober 2010 21:25

det känns som att denna bloggen kommer att ta en paus...  


  

Av Cina - 17 oktober 2010 19:00

Jag börjar med dagen idag i korta drag,


Mötte Sabina med Kahn för att visa henne vägen ut till skogen såklart med syfte att Kahn skulle få ett o annat skogsspår. Jättekul att få se den lille krabaten i spåret, snacka om att snushornet gick på högvarv   . Tror att Sabina berättar med på sitt alldeles egna o speciella sätt hur griseknoen upplevde stora stora skogen.


Sen blev det snart hög tid att köra lite rapportträning med Trym o Mattias....som väl inte blev sådär bra *suck*. Jag sammanfattar det bara som så - en spännande kuperad o ansträngade sträcka hade vi...men Trym ville mest driva med mig o NÄ jag hittade inte rätt därute...han drev med mig...o det enda jag inte ville var att lacka ur o jag höll i mitt humör o inte vet jag om det blev bra...*suck*.


Yalla fick idag mest knyta vänskaps o busbandet med Mattias - o jag tror att hon var ganska nöjd med det.


  

nära sjön var vi idag - men vad jag hörde sysslade inte Yalla o Mattias med fiske....o inte hade Yalla vågat vara så kaxig som lillknatten på bilden inte   

 

Vi träffades ju lite senare än vanligt idag efter en trevlig o mysig kväll i Svedala - Stort TACK Susanne för att du fixade o bjöd hem - där vi förutom att vi åt mumsigt oxå fick koll på tidigare satta mål....duktiga vi har varit allihopa!!!!  ....o sen satte vi minsann nya för så att säga resten av detta året o så för 2011, allt återigen nedtecknat för eftervärlden av Lotta i lilla boken   .


  

mot nya mål????


Fredagen o torsdagen gick i samma lunk ungefär som tidigare dagar men mer inriktat på att det nu snart var dags för jobbstart igen. Jag o Lotta hade så att säga "sista träffen" sådär mitt på dagen i torsdags o ännu en gång noterade jag hur attans bra det här med att ha en bra "start-signal" faktiskt är....jomen nu börjar tanten att vakna för sanningen   .


Men oxå annat hände de där två sista sjukdagarna - bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning HURRA HURRA   . Den enda noteringen är en liten påminnelse om att en skyddsbälg (gummigrej) är trasig o bör bytas eftersom det annars kan bli typ en drivaxelknut som istället ska bytas....tid är bokad för den där gummigrejens byte.


Nu tror jag att bloggen kommer att bli antingen väldigt fåordig eller t o m tyst framöver. Kan ju inte nu heller på jobb räkna med att blogga på dagarna o risken är att jag är lite slut i rutan när jag väl är hemma....o så är där lite annat att prioritera, såsom en rapportstart med Trym nästa helg.


Känns allt lite småpirrigt ikväll, har ju varit borta rätt många veckor nu....o så ska jag komma in i ett annat tidslunk oxå....uj uj uj.


Ha det gott   och så skickar jag ett speciellt Lycka Till riktat till Catta o Magnus imorgon     




  

Av Cina - 14 oktober 2010 07:57

Tack o lov så bröt solen igenom dimman som drog in igår morse o när jag väl var på väg ut för att träna lite spår o upplet så var det återigen en vacker höstmorgon   .


Tyvärr blev jag ensam eftersom Lotta hade en krasslig dotter därhemma   .


På väg ut valde jag mellan lummig skog och torr grässtäpp.  ..o valet föll på grässtäppen, för om jag nu har tur i lottningen så kan det finnas "risk" för spår på liknande mark


Travade ut 4 spårpåsläpp, två raka och två med vinkel. Sen fixade jag en uppletanderuta och så satte jag mig o fikade en stund....återigen en sån där stund där jag lite saknade ciggisarna, för sysselsättning o sällskaps skull liksom


Uppletandet gick så underbart bra - vilket för mig o Yalla betyder att hon återigen kom hela vägen in med grejorna till mig   . Likt i lördags så var där inga spår av det här med att stanna o släppa ett par meter ut. Skillnaden jag upplever att jag gör är att jag bestämt mig var jag ska stå på baslinjen...går inte o velar alltså, sen står jag dessutom stilla när hon är på väg mot mig...kan det göra sån skillnad eller har det bara varit lyckosam tillfällighet? Framtiden får utvisa.


  


Vi pausade lite efter uppletet och så var det då dags för spårpåsläppen.


  


  


De gick bra allesamman - i gammal känd still var det fullt drag i linan som gällde. I vinklarna gjorde Yalla bara en lov, utåt mot vägen som låg intill, så utan fnurr o virr tog hon oxå dem.


  


Efter några timmars vila   hemma åkte vi sedan ner till klubben för gruppträningen. Jag var först på plats o efter javafix tog jag ut Yalla o övade lite linförighet (starterna, starterna!!!), språng och sättanden. Känns bra, bra. Så kom Lotta ner o jag fick en budföring och sedan kommendering på inkallning och hopp. Bra bra - inga tjuvtendeser   .


Platsliggning med skott sen och här låg Yalla bra...jag lär mig att vara "ren" dvs inte smyga ut o inte heller stå o tänka "nu reser hon sig"...tolkar som att Yalla känner att jag numera klarar av att stå ensam därborta så hon behöver ju inte resa sig. (peppar peppar...)   .


Nöjd med dagens träning lät jag Yalla hoppa upp i bilen o sen var jag än här o än där....en mysig o trevlig kväll helt enkelt efter en bra dag.


   

Av Cina - 13 oktober 2010 08:04

Jag måste säga att jag haft tur med vädret under de veckor jag varit sjukskriven   . Det har mest, i alla fall vad jag väljer att minnas nu, varit sol....okej någon vecka med en attans vind o några mulna dagar. Men hur som helst så har vädret i mina ögon varit perfekt för att jag verkligen ska ha haft lust att vara ute, röra på mig och på så sätt sakta i lagom takt bygga upp och samman kroppen igen   .


Men visst har jag oxå som andra gör känt ett visst vemod över att gryningen kommer senare o skymningen tidigare....snart kan jag inte ta mina morgonpromenixer i gryningsljus längre o kvällsrundan sker snart oxå den i mörker - tack o lov för gatubelysning. Jag har faktiskt börjat tänka tanken att skaffa pannlampa...för jag vet att jag kommer att sakna våra promenader i Ollebo-allén och utåt på "lannet".


Hösten kan kännas tung o mörk, vintern likaså. Men så hörde jag någon för ett tag sedan som istället för att tänka om hösten som tiden i betydelse av att något är slut, sommaren, tänker på hösten som tiden för förnyelse o vintern tiden för vila o återhämtning. Det där låter positivare tycker jag   .


Tid för förnyelse, hösten, den tid på året då växterna kastar av sig det gamla och stilla börjar hämta krafter för att skapa nytt. I djurvärlden är barnkamrarna tömda, barnen flygfärdiga och har lämnat boet o de vuxna djuren kan ägna sig åt sökande för egen del o dessutom söker sig många av våra fåglar till varmare trakter. (vem kom eg. på tanken kring gruppresor, charter, till solen?)


Tid för vila o återhämtning, vintern, när naturen blir ganska stilla ja liksom sovande. Framför mig ser jag nu en gnistrande vinterdag...och hoppas att min bild framanar en lugnare vinter än den vi senast hade...för visst tanken om vila o återhämtning störs av minnen av snöstormar o trafikkaos   . Men nej - bort med de tankarna....den dagen den sorgen liksom.


Lustigt är när jag tänker på mig själv o mitt liv...så har rätt många större förändringar skett just under hösten o vintern, exempelvis så har de flesta jobbyten jag gjort skett just på hösten. Fast det är lätt man lurar sig själv när man tänker för mycket...

Nu ska jag sluta tänka o bara göra i alla fall för dagen...    


  



Av Cina - 12 oktober 2010 08:01

Man ska ju slita ut en generation i taget o så kändes det igår, som att jag slet på min föräldrageneration   .


Igår kom de ner till mig för att rensa lite kvickrot o plantera nya tilltänkta buskar, en uppgift som än så länge är lite för tung för mig   . O de slet vill jag lova, men så fint det blev o nu kan jag titta ut på något som redan liksom liknar en häck. Små små ligusterplantor står nu i jorden o ska fylla ut där det innan varit luckor ut mot gången   .


Vädret var ju verkligen toppen igår   o Yalla var såklart ute på täppan o höll koll, eller rättare sagt så utgick hon ifrån att det handlade om att hon skulle sysselsättas med kamptross o så   men inte då.....o till slut insåg hon faktum o satte igång själv något som bara kan beskrivas som flintarycket. Det var så jag nästan trodde att hon dragit upp en racerbana på lilla gräsplätten när hon for runt runt o runt igen i en attans fart     .


Min uppgift, jo jag fick ju göra nåt lite iaf, blev att rensa bort lite mellan plattorna.



Idag blir det en stunds övande ihop med Lotta o Änzo....sen får vi se vad som händer, kanske inte mycket mer än lite vanliga sysslor som de flesta av oss gör i våra hem   .


Nu börjar i alla fall min sjukskrivning lida mot sitt slut o det känns skönt på många sätt, dels att komma igång igen i vanligt lunk (det är faktiskt rätt segt bitvis att gå hemma som jag gjort, roligare att ha semester liksom) o så för att jag nu snart kan räkna med att bukväggen min är på G att ha uppnått full kapacitet (som det så fint står skrivet i pappret jag fick med mig hem som stöd för minnet).


ha det  igt





Av Cina - 10 oktober 2010 17:15

Åkte från klubben för ca en timme sen o inombords bar jag och bär en härlig känsla - vi fick en härlig övningsstund jag o Yalla...o det kändes som jag hittade rätt känsla o att Yalla upplevde den   .


Gick ut på planen o körde ett kort pass linförighet o tyckte nog jag var duktig på belöning o bekräftelse i balans. Höll dessutom på lagom länge   , bara en sån sak   .


Så tog vi en promenix ut mot utsiktsplatsen, mot bron till, o gick bara o mös lite.

  

en liten konstrunda kan vi väl säga att vi gjorde - här inne i ett av konstverken som står ute på udden vid brofästet.

  



Tillbaka igen på klubben så körde vi lite linförighet till, först fokus just på att följa med mig...i vändningar och kontakt, belöning inte bara vid halter utan oxå när Yalla visade att hon var med, tog rätt beslut sas...ordet fickan saken   . Lite vila o så körde vi sättanden, rätt position o såklart belöning först med rösten o sen godis....lugnt o fint o kändes så gött   . Avslutade vår övningsstund här med ett par hopp med fokus på att lallan på Yallan skulle landa vid återhoppet (hon har en "liten"    förväntan här som gör att hon är seeeeeg ner med lallan). Blev bra det oxå.....fy va mysigt det känns   . I Luv My Dog   

  


På väg hemåt mötte jag Nina som förmodligen oxå skulle öva lite, hoppas att hon fick en lika bra stund som jag. En sak är jag ganska säker på iaf - solen sken på henne för den tittade fram lagom tills jag lämnade Strandåsvägen.


Nu så dinnertajm för oss båda här i lägenhet nr åtta. Imorgon blir det lite jobb ute på min lilla plätt ihop med päronen o såklart myspys, måtte vädret nu bli gött bara   .


Ha en skön söndagskväll   

Skapa flashcards