Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Att Utmana

Av Cina - 14 augusti 2012 21:21

Så var det snart dags att träffa John Blund igen, ännu en dag att lägga till handlingarna   .


Arbetsdagen förflöt oxå väl idag, fick gjort en hel del och kunde nöjd titta i tomma "inbackar" vid hemgång. Jag hann t o m ringa Telenor som ännu en månad "glömt" en lite rabatt a kr 250 och ännu en gång skyllde på tekniska fel....jo tjena, jag undrar jag om det inte är en strategi att liksom tappa bort en rabatt.....det gäller minsann i e-fakturornas tid att ändå kolla igenom just fakturan.


Hemma i normal tid vid 17 o så vanliga rundan med Yalla, och planen var egentligen att ta det lite piano ikväll o bara slappa. Men så började jag ju läsa i Brukshunden om hur gå vidare i spårträningen och såklart kom inspirationen farande.

Det som talade mycket till mig var tankar kring att utmana hunden, för att just utveckla och samtidigt bibehålla spårintresset och nogrannheten. Jag fick mycket tankar kring hur det lätt bara blir som vanligt...


Så medan mitt Te rann ner gick jag ut - utrustad med tre vanliga apporter som säkert formligen "dröp" av vår egna vittring o så fem "skogspinnar" ur högen jag förvarat ute på altanen sen jag plockade dem. Trampade ett spår där apporterna (när jag kom på mig själv) placerades mindre SBK-igt, dvs ett par ganska nära efter varandra för att Yallas nos skulle vara påkopplad direkt, någon apport nära vinkel o så.


O helt i enlighet med det jag läst och det jag egentligen oxå lärt mig gick jag senare ut med Yalla och hade en plan "om det inte fungerar, om hon får tapp...tappar intresse".


Upptaget - där behövde jag samla in henne igen, ta några steg närmare o så kom hon iväg. Det är en viss skillnad att spåra på stubbåker, skördat igår, där daggen som smått börjat komma lyfte doften av "åker" så t o m mitt outvecklade luktorgan kände "halm".


De gånger hon fick lite svårt i spåret sen, där provade jag att bara tyst backa bakåt de få gånger hon inte direkt löste det, men hon hade inte stora problem och hon behöver inte "lära sig" att gå tillbaka i spåret för att hitta tillbaka till där hon varit säker, den tekniken har hon   liksom redan. Inte gjorde det någon skillnad med apporterna heller om de var vanliga eller skogs, ingen skillnad på de som var fulla med min vittring o de som var tämligen orörda   .


Det jag yallafall tar med mig är att det är kul o ha tänkt till lite mer kring vad det är jag vill med vår spårträning och inte bara trampa som jag brukar....


 

bild från Karup förra året i mars.

Nu är både jag o Yalla slut i rutan   

 
 
Susanne

Susanne

15 augusti 2012 08:04

SBK-spår i all ära, men att klura till är fanken så mkt roligare, då gäller det att lite på hunden. Så mer pyssel och konstigheter så spåren blir spännande för hunden ska det vara!
Ses ikväll!

http://svedalabrudarna.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina

15 augusti 2012 08:41

Jösses, det var till att ha blivit inspirerad :). Tänkte just "men Yalla brukar väl gå bakåt vid tapp" - härligt hur som helst med lite klurigheter som hon fixade. Själv inväntar jag stubben på "våra" fält bakom huset! //Kramkram

http://www.palmstrand.se

 
Petra

Petra" title="http://bloggplatsen.se]Petra[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]Petra[/url]

15 augusti 2012 23:06

Vad härligt med åker utanför knuten och kunna träna när inspirationen infinner sig! Tjusigt tränat:) /kramkram

http://www.petraoschafern. bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 16 september 2012 21:16

Det är väl attan vad veckorna drar iväg, o med dem helgerna.    Vardagarna som varit gick mest i arbetets tecken som jag minns de nu, jo såklart ett par kvällar på klubben var där ju oxå. Måndagen minns jag mest för fågeldansen som jag o Ya...

Av Cina - 11 september 2012 06:37


Idag för fem år sen föddes de   Demonen' Y-kull även kallade Y-bisarna. Grattis, grattis o då ett speciellt grattis till mig för att jag är en av dem som har en av dessa ljuvliga Y-bisar.       Idag blir det lite extragott till kvällen för d...

Av Cina - 9 september 2012 20:36


Vilken underbar dag det varit idag! Morgonpromenaden vid sjutiden var helt underbart ljuvlig med ljum temperatur o vinden som varit rätt envis i veckan hade äntligen lagt sig. En sån morgon är skön att uppleva när man vaknar lite trött dagen efter ...

Av Cina - 2 september 2012 20:40

Söndagkväll igen då'rå o nu i ny månad. Lönen kom in i veckan o mer eller mindre försvann direkt   o jag kan inte låta bli att konstatera att jag återigen kommer att lära mig leva a la "lyxfällans" små budgetar och försöka se till det jag har och i...

Av Cina - 27 augusti 2012 21:25


så gör jag ett försök ikväll igen, men jag orkar bara inte försöka göra om gårdagens skrivande där jag försökte minnas dagarna sen förra bloggandet o återge....nä det låter jag bli. De dagarna som förflutit blir helt enkelt bara "dagarna jag minns". ...

Skapa flashcards