Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Cina - 23 oktober 2011 19:18

Söndag kväll o jag sitter här o är sådär skönt trött.


Dagarna ihop med träningsgänget och GB har varit mer än härliga   

och dessutom har vi ju haft ett otroligt skönt o fint väder  .


Jag o Yalla har övat massor på det däringa FS (Framåtsändandet) och jag tycker

vi gjorde fina framsteg där. Det var jättekul men framförallt nervöst och spännande

att göra de första försöken med "full grupp" - och det var så skönt o känna att jag

inte flamsade ut som jag gjort förr utan att jag verkligen kunde fokusera och vara

lagom i vår egen lilla kupa. Det kunde ju vara lätt o tro att bara för att jag sett så

många andra träningar av FS så vet jag hur....men det är alltid en annan sak när

det gäller för mig själv och min hund, gäller att liksom hitta oss och vår väg.

Men som sagt, kändes bra och som om vi är på G  .


   

Men det är bara ett av momenten men mest minns jag nu vägen,

det viktiga till bra träning med min hund, som..


att bli bättre att hitta rätt fokus, stämning både hos mig själv och hos Yalla.

Jag har än en gång påmints om att när jag "tappar Yalla" så handlar det om

att jag just inte sett till att hon OCH jag är fokuserade. 


     

      

Tydlighet, tydlighet och tydlighet! 

Det finns ingen hund som bara "gör" fel av sig själv, utan då handlar det oftast om jag som förare varit otydlig och lämnar hunden åt att gissa vad jag vill, för det vet vi ju med dessa fyrfota vänner att de gör allt för att vi ska bli nöjda. Med rätt budskap från mig, tydligt så blir det lättare för hunden att göra rätt. Då blir belöningen belöning och inte målet....   .

 

Yalla är en otroligt fin och lyhörd hund, jo det visst jag ju, lägg därtill att hon verkar lära snabbt och där vågar jag kanske säga att det gör jag oxå.....lär mig för var gång hur bäst vara ledarskapet i vårt "team".

Tack återigen till GB   och gänget      


Ovido - Quiz & Flashcards