Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Pysa över

Av Cina - 4 september 2011 13:32

jo idag pös det över för mig när jag lät besvikelsen över att spricka i spåret komma ut i ord....som dömde ut mig o min hund, fast nej egentligen inte så, jag lät min känsla få kläs i ord....känslan just idag, då...


Idag var min plan att lyckas bli uppflyttad från lägreklass spår, kort o gott bara uppflyttad...Vi skulle spåra på fält, stubbåker trodde jag, och vår spårruta såg vid första anblicken rätt okej ut...Men när vi kom ut där och jag skulle släppa på!!  

Vårt spår gick på ett fält som jag gissar varit rapsfält innan....jordigt och otroligt nog efter denna sommaren torrt som fnöske. Det gröna som spirade var inte mycket växtlighet...Yalla hade jättesvårt att få fäste i påsläppet, det blev inte det där riktiga draget i linan alls. När sen linan dessutom hankade fast i de torra pinnar som stod kvar efter skörden ja då tog hon det som att jag talade om att näää fel fel....


Hon jobbade envist och vart 100% inställd på att följa spåret....glad blev jag när pinne nr 1 hittades....hon kämpade vidare.....en långstund gick o så dök hon en pinne till....sen blev det inte fler pinnar, men Yalla jobbade o jobbade, hon ville verkligen, fnös till då o då (torrt torrt i alla fall där i hennes arbetsyta)...jag kollade klockan, inte många minuter kvar o då tog jag Yalla med mig tillbaks där vi hittat pinne...där både hon o jag visste att spåret fanns....men nää, jag tror att Yalla då var rent slut, eller konstaterade att "här har vi ju redan varit" och började istället dra mot flygfältet som låg på andra sidan ett dike...tiden var ute, så då plockade jag fram bollen och gav henne den belöning som hon var värd.


Yalla förtjänar bättre än såhär, hon är en underbar och härlig hund, dessutom suveränt duktig på att spåra  . Hennes stora belastning är att hon har en tvåbening som blir så besviken, som bara söker bekräftelse på att hon är bra (jag alltså då) Jag glömmer de här dagarna att tänka på allt som är rätt, det som vi tillsammans som ekipage kan påverka och som oftast går bra....istället väljer jag att låta det vi inte kan påverka sänka oss och vår dag tillsammans...dumt.


Vi är inte kass! Jag är dålig på att ta en besvikelse.









 
 
Ingen bild

Hobbelotta

4 september 2011 14:15

Känner igen känslan och det är just det. Alla har vi varit där. Det är inte lätt i spåren ibland och när hunden kämpar och kämpar så vet man, det är inte lätt! BRA att du belönade ut henne och lät henne förstå att hon varit duktig i alla fall :o) På det igen som jag skrev på fb, NI KAN!!! Kramar

 
Ingen bild

Kicki

4 september 2011 18:29

Läste du nu rätt. NI KAN!!!! Jag vet att ni kan precis som flera andra vet.
Jag hoppas ni hade en skön eftermiddag så att besvikelsen gick över i kämpaglöd. Kramar från mamma

 
Nina

Nina

5 september 2011 09:26

Påminnelse: vilken hund var i särklass bäst på Revinge i våras :)? Yo Yalla. Nu har ni bränt lydnaden en gång och spåret en gång (ok 2 ggr men jag räknar inte monsunspåret) och det är ingenting ... + att INGEN blev uppflyttad igår :). Så po' brännet igen! //Kramkram

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cina - 16 september 2012 21:16

Det är väl attan vad veckorna drar iväg, o med dem helgerna.    Vardagarna som varit gick mest i arbetets tecken som jag minns de nu, jo såklart ett par kvällar på klubben var där ju oxå. Måndagen minns jag mest för fågeldansen som jag o Ya...

Av Cina - 11 september 2012 06:37


Idag för fem år sen föddes de   Demonen' Y-kull även kallade Y-bisarna. Grattis, grattis o då ett speciellt grattis till mig för att jag är en av dem som har en av dessa ljuvliga Y-bisar.       Idag blir det lite extragott till kvällen för d...

Av Cina - 9 september 2012 20:36


Vilken underbar dag det varit idag! Morgonpromenaden vid sjutiden var helt underbart ljuvlig med ljum temperatur o vinden som varit rätt envis i veckan hade äntligen lagt sig. En sån morgon är skön att uppleva när man vaknar lite trött dagen efter ...

Av Cina - 2 september 2012 20:40

Söndagkväll igen då'rå o nu i ny månad. Lönen kom in i veckan o mer eller mindre försvann direkt   o jag kan inte låta bli att konstatera att jag återigen kommer att lära mig leva a la "lyxfällans" små budgetar och försöka se till det jag har och i...

Av Cina - 27 augusti 2012 21:25


så gör jag ett försök ikväll igen, men jag orkar bara inte försöka göra om gårdagens skrivande där jag försökte minnas dagarna sen förra bloggandet o återge....nä det låter jag bli. De dagarna som förflutit blir helt enkelt bara "dagarna jag minns". ...

Ovido - Quiz & Flashcards